About

Gedanke

DI∞G versteht sich als Konzept, das den Dialog zwischen KünstlerInnen forciert und im selben Moment auf die Visualisierung von Konfrontationen zeitgenössischer Standpunkte konzentriert ist.

Eingeladen wurden 12 KünstlerInnenpositionen, die in verschiedenen medialen Bereichen arbeiten. In einer Gegenüberstellung jeweils zweier Positionen wurden, über einen Zeitraum eines halben Jahres, jeden Monat KünstlerInnen mit einem Werk, das ihren derzeitigen Standpunkt vertritt, vorgestellt. Bei der Zusammenstellung dieser „KünstlerInnenpaare“ war das wesentliche Kriterium eine Präsentation der individuellen Arbeiten zu evozieren, in der Differenzen, Parallelen oder Metaebenen artikuliert werden konnten. Neben dem klassischen Rahmen einer Ausstellung wurde der Fokus auf den Dialog gelegt, indem das Ausstellungskonzept durch Interviews, Gespräche über Ansätze, Intentionen und Methoden der KünstlerInnen ergänzt wurde.

In einer zweiten Phase wurde der Ausstellungszyklus wiederholt, um eine vertiefende Reflexion zu ermöglichen, nicht nur den KünstlernInnen, sondern auch den Betrachtenden gegenüber. Der Aspekt, dass sich die künstlerischen Positionen ein zweites Mal begegnen, kann als „Bewegungsstudie“ gedacht werden, die die Aufmerksamkeit auf Entwicklungsstränge innerhalb des künstlerischen Schaffens lenkt. Die Präsentationsebene wird durch eine eigene Website di8g.wordpress.com unterstrichen und soll mit einer am Ende stehenden Ausstellung aller vertretenen Positionen sowie einer Publikation ergänzt werden. Dem Rezipienten wird somit nicht nur eine zeitlich und räumlich gebundene Ausstellungssituation präsentiert, sondern es werden auch die Entstehungsgeschichte und Standpunkte der individuellen Posi- tionen verstärkt vermittelt. Die Vernetzungsmöglichkeiten, die den KünstlernInnen damit innerhalb Wiens angeboten wurde, ist international erweitert worden, indem Positionen aus Berlin und Washington D.C. hinzugenommen worden sind.

TXT – Theresa Eipeldauer / Annika Lorenz / Julie Mueller

 

 Thought

What might enable artists to present their work to a wider audience and discuss it critically, but avoid loss of their own current attitude in the same course? This is, in short, the main focus of the joint project of Theresa Eipeldauer, Annika Lorenz and Julie Mueller. It aims for a closer connection of art with theory-based discussion and for new, more lasting methods of presentation and communication. First of all, the classical exhibition setting is reduced to an absolute minimum, as their concept  allows the display of only one work per artist at a time. But in sharp contrast to this narrow limitation, there is all the more room provided for the representation of the artists´ considerations and their subjective viewpoints, which are featured in the form of interviews and made publicly accessible through an internet blog, together with related photo and video documentations. Apart from this, the special character and value of the documentation collected this way during the project will become even more evident after its end, as the information contained is not only designed to picture the temporary and static situation of another exhibition, conserved and provided to the audience in frozen form.

In contrast to that, here the interest is directed much more at the creation process behind the exhibited works and at the considerations of the artist, which in consequence are prominently communicated to the audience. During the period of half a year, 12 different artists will be featured in a series of exhibitions. Each time two of them are put in juxtaposition by display of one single work per artist which is particularly representative for the momentary position of the artist. In order to enhance the sustainability of the results, the entire series will be repeated afterwards for a second time, so the same artists will meet each other again in the other half of the same year. Through this procedure, the project initiators hope to intensify the visibility of developments, processes and individual interests as well as the related communication between artists, the works and the audience.

As a final result of the project, a publication will be released which will not only include a complete documentation of the exhibited works of art and the biographies of the featured artists, but, due to the combination of this with the documented interviews, it will also form a lively mirror of the wide diversity that can be found amongst the artists´ individual positions. By integrating the views of other scientific fields, the scope will be further expanded and given additional perspectives. The expected benefit from this approach is, in particular, an improved understanding of the relationship between the work of artists and the multitude of external influences this work is subjected to.

TXT – Annika Lorenz  /  Translation – Matthias Pfisterer

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